Större bollar

Eftersom min man har kokat kvällskaffe som vanligt, passade jag på att fixa lite för att stilla sockerbegäret. Kan ni gissa vad det blev?



De flesta av er tänkte nog säkert på n-ordet, jepp. Men de heter ju faktiskt så, för så står det i mammas kokbok, och eftersom jag följer det receptet så kan det ju inte bli något annat. Eller följer och följer… jag har det väl mest i huvudet numera. Ganska länge sedan jag gjorde dem sist, men minns nog receptet på ett ungefär ändå. 75 g smör, 1 dl socker, 4 dl havregryn och kakao och kaffe efter behag. Det är väl typ någon matsked av både kaffe och kakao, och det ska väl vara nå vaniljsocker där också men det skippar jag, funkar nog till att bli fet av ändå.



Minns då jag var liten så brukade min syster och jag göra egna bollar. Sedan skulle de förståss delas lika, vi tog varsin och sedan tog det inte länge innan en av oss fråga ”ska vi ta en till”. Sedan for vi snabbt till köket för att försöka välja ut vilken som var störst, och så fortsatte det tills fatet var tomt. Jag menar, jag fattar inte riktigt vad som var problemet, vi gjorde ju dem själva, kunde vi inte bara göra större bollar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0