Silverfiskar i sängen och möss på taket...

Ingen kan påstå att vi inte har husdjur. Denna sommar var vår första sommar i vår nya lägenhet. Jag tror att den extremt varma och fuktiga sommaren kombinerat med att jag inte hade mycket extra tid över till städning p.g.a. bröllopsplaneringen bidrog till att vi fick se kryp vi aldrig sett förut. Det började redan i juni med att jag hittade en klokrypare på badrumsgolvet, de som inte vet vad det är får googla. Det var nämligen det jag också gjorde när jag hittade krypet. Jag fångade in det med ett papper och ett glas, sedan satt jag med det instängda krypet bredvid mig och sökte efter vad det kunde vara. Det visade ju sig att det inte var farligt så jag slängde ut det lilla nyttodjuret levandes.

Julimånad kom med stormsteg och jag hade verkligen inte tid att städa, tänkte bara att jag tar det sedan efter bröllopet då jag har tid, inget att stressa med, dammråttorna finns ju kvar senare också. Den inställningen hade jag ända tills jag en dag skulle ta fram en låda som jag hade under sängen, och hittade en snabb skräckslagen silverfisk. Den fick inte samma fina öde som klokryparen...och denna gång behövde jag inte googla, även om jag aldrig sett en silverfisk på riktigt förut. Jag hittade även några av han vänner mellan madrasserna, fick obehag och storstädade. Det var även orsaken till att vi köpte nya bäddmadrasser samma vecka.

Nu har det börjat bli svalare utomhus, och t.o.m. minusgrader på nätterna. Det är en tid sedan jag såg en silverfisk senast. Däremot hörde min man och jag ett underligt ljud då vi satt och såg på tv. Men då vi stängde av ljudet på tv så hörde vi det inte mera. Några dagar senare då jag var ensam hemma hörde jag det igen, och väldigt tydligt...Vi har möss på innertaket. Grr...Livet på landet är väl ändå underbart. Borde kanske se det här som en perfekt orsak till att skaffa katt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0