Den finska bakfyllan…

I måndags var det nog många som vaknade upp i Finland och undrade vad tusan var det riktigt som hände igår? Hade allt bara varit en dålig dröm? Eller hade det hänt på riktigt? Det var minst sagt lite svårt att smälta att vart femte finländare som röstat hade lagt sin röst på Sannfinländarna… Jag undrar om det även finns någon statistik på hur många som är fulla då de röstar, jag menar det är ju ändå Finland vi talar om… det skulle väl kanske kunna röra sig om ca. vart femte röstare, eller…?

Men eftersom resultatet ändå blev som det blev så måste jag ändå medge att bästa botet mot deras popularitet är nog att ta med dem i regeringen. Låt dem vara med och bära hundhuvudet då de tuffa besluten ska göras. Om de inte klarar av det så blir de ju tvungna att avgå, och om de mot förmodan klarar det så lär inte deras röstare att välja dem på nytt. För som många redan konstaterat, det var inte 19 % av befolkningen som röstade på Sannfinländarna, utan de röstade mot de andra partierna. Men jag är i alla fall glad för en sak, och det är att Simon Elo, som är ordförande för deras ungdomsförbund, i alla fall inte kom med. För hans mål är inte bara att ta bort skolsvenskan, utan även att göra svenskan till ett minoritetsspråk, och helst vill han ha bort finlandsvenskarna helt och hållet. Han var bland annat med i Agenda (inslaget börjar ungefär 37:11) Han har även lagt upp en irriterande ”reklamfilm” på YouTube (jag vet, jag borde inte sitta och surfa på sånt här, man blir ju bara bitter)

 




Men det skulle kanske vara en idé att presentera Simon och de andra pojkarna i ungdomsförbundet för Inga from Sweden, så kanske de inte skulle hata svenska så mycket. De kanske t.o.m. anstränger sig så pass mycket att de lär sig någon svensk raggningsreplik…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0